Número 526

Gener 2026

Iniciem l’any amb paraules que es fan tangibles, i art que esdevé cos. Aquest gener, reflexionem sobre patrimoni literari amb Iolanda Ogando i la conferència inaugural de les jornades que vam organitzar amb Espais Escrits i l’Aula Joaquim Molas, acompanyada de la crònica, ‘Cultura 360º’.  Recordem la presència barcelonina a la FIL amb Ingrid Guardiola, Margarida Casacuberta i Anna Maria Iglesia, comissàries de l’exposició “Vindran les dones: 150 anys de lluites en els carrers de Barcelona” i amb Lourdes Toledo.
Manel Ollé ens descobreix l’empremta xinesa a la ciutat el primer relat de la sèrie “La platja de Pequín”, i Biel Mesquida homenatja vida i obra de l’amic Blai Bonet, curulles de bellesa.
Julià Guillamon inaugura la seva secció “T’explico un acudit?” amb Tísner i Kalders, Joaquim Nadal pensa en El franquisme en temps de Trump i Nicolas Sesma analitza els senadors de designació reial durant la Transició. Visitem la Vinya dels Artistes, del celler Mas Blanch i Jové, i el conjunt arqueològic de Tàrraco. Alba Sabaté ‘agafa la creu’ d’Antònia Vicens, Joan Todó llegeix i escriu sobre Gliff i Valèria Gaillard s’endinsa a la “Barcelona vista amb ulls francesos”. Martí Gallén parla dels esguerrats de Martin McDonagh (La mà) i Jordi Puntí ens descobreix “Billie Wilder” abans que fos Billy.  

Sumari

L'opinió

EDITORIAL
Any nou, sabates noves
BITLLETS
Revisar el franquisme
Joaquim Nadal i Farreras
BITLLETS
La paraula guanya el combat a Guadalajara
Lourdes Toledo
LA PLATJA DE PEQUÍN
Ombres xineses
Manel Ollé
T'EXPLICO UN ACUDIT?
La revolució segons Tísner i Kalders
Julià Guillamon

Focus

Un enclavament autoritari desfermat. Els senadors de designació reial (1976-1979)
Nicolas Sesma
Blai Bonet. Carn de lletra viva
Biel Mesquida
El paisatge literari per entendre el patrimoni des de la condició postliterària
Iolanda Ogando González
Cultura 360º
Núria Iceta
Vindran les dones: 150 anys de lluites en els carrers de Barcelona
Ingrid Guardiola, Margarida Casacuberta, Anna Maria Iglesia

Mirador

LITERATURA
Agafa la teva creu, una travessa per la desolació
Alba Sabaté
LLEGIR ESCRIVINT
Escapar a través del llenguatge
Joan Todó
LITERATURA
De ‘gamberra’ a ‘fàl·lica’, Barcelona vista amb ulls francesos
Valèria Gaillard
PATRIMONI
El pla de gestió del conjunt arqueològic de Tàrraco
Maria Teresa Miró i Alaix
TEATRE
Esguerrats per dins a Barcelona
Martí Gallén
L'APARADOR
A L'ÚLTIMA
Billie Wilder, ballarí i periodista
Jordi Puntí
Preu paper: 8€
Preu digital: 4,99€
Subscriu-t'hi