Tal com Agnès Varda espigola objectes i fragments de món, la crítica de cinema i professora Imma Merino (Castellfollit de la Roca, 1962) s’ha acostat als moments més significatius de la trajectòria de la cineasta belga, a vegades indestriables de la seva vida personal.
Publicat poc després que el CCCB acollís una exposició dedicada a la creadora assessorada per Merino, el llibre es va escriure originalment en castellà per encàrrec de la Filmoteca Basca, i s’endinsa en la producció cinematògràfica de Varda per dibuixar el seu univers particular, que navega entre el documental i la ficció, que fa servir els mitjans del cinema amb gran llibertat i que barreja la història pròpia i l’aliena.
L’assaig introductori de Merino es complementa amb una extensa entrevista a Varda feta pocs mesos abans de la seva mort, que posa el colofó a l’obra i tanca un homenatge que ressonarà amb força en els admiradors de la cineasta i també en aquells qui vulguin conèixer-la.
Imma Merino, Agnès Varda. Espigoladora de realitats i somnis, trad. d’Anna Carreras, Edicions de la Ela Geminada, 2024, 240 p., 22 €